ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هنر در نقوش لباس و مردم شناسی
01-11-2018, 06:03 PM
ارسال: #1
هنر در نقوش لباس و مردم شناسی
مقايسه بين تن پوشهاي مختلف طلق بستان نکته ديگري را نيز روشن مي کند که بر خلاف کت هاي بلند و ضخيم چين دار نقش برجسته هاي اردشير دوم و شاپور دوم و شاپور سوم، لباسهاي افراد صحنه شکار گرازمزين به طرحهاي بافته شده پر زرق و برق بوده و پارچه هاي کلفت و با دوام که به آساني چين نمي خوردند تهيه مي شده اند که نشان دهنده توسعه فنون پيشرفته بافندگي در اواخر دوره ساساني است.
گام اساسي در تهيه و معرفي طرحها و نقوش حجاريهاي طاق بستان توسط هيت باستان شناسي ايران و عراق، موسسه شرق شناسي دانشگاه توکيو ( مجموعه چهار جلدي طاق بستان به سرپرستي شينجي فوکايي) انجام شد. در فصل دوم کتاب حاضر بخش معرفي طرحها از جلد چهارم مجموعه مزبور از انگليسي به فارسي برگردانده شد. در بخش ترجمه شده پانويس متن اصلي با شماره هاي لاتين و پانويس هاي نويسنده با شماره فارسي و آنچه ترجمه شده در جاي خود با ذکر شماره صفحه مشخص شده است. هيئت ژاپني کليه طرحهاي ترکيبي روي لباسهاي حجاري شده در صحنه هاي مختلف طاق بستان را باز سازي کرده است. ولي در برخي موارد بعلت خرابي هاي وارد شده بر حجاريها، اين طرحها قابل تشخيص نبوده است. بعلاوه تفاوتهاي اندکي بين طرحهاي بازسازي شده و طرحهاي پارچه هاي روي جامه هاي طاق بستان وجود دارد و علت آن دو بعدي بودن و حالت وژست افراد تصوير شده در صحنه هاي حجاري است. احتمال ديگر اين است که حکاکان طرحهاي تزئيني را خلاصه يا ساده مي کردند و به طرحهاي ترکيبي توجهي نداشتند.
معرفي نقاشيهاي ديواري افراسياب سمرقند به همراه معرفي و توصيف حدود چهل و پنج قطعه پارچه دوره ساساني امکان مقايسه جالي توجهي بين اين دو با طرحها و نقوش طاق بستان فراهم مي آورد و افق گسترده و تازه اي درباره قلمرو نقش ها و طرحهاي رايج در آن عصر را فراهم مي آورد، بويژه اينکه نقاشيهاي افراسياب تاکنون با اين نگاه مورد توجه قرار نگرفته بود.فراهم شدن مواد اراده شده در فصل سوم و چهارم امکان بازسازي رنگي حجاريهاي طاق بستان را که در فصل پنجم به آن پرداخته شده، فراهم آورد.
حاصل سحن اينکه تنوع طرح، نقش و رنگ در بافته هاي ساساني حکايت از درک عميق هنرمندان ساساني از محيط زيست و فرهنگ قومي مردم ايران دارد. رنگهاي شفاف، درخشان و خالص و تاکيد بر رنگهاي آبي، آبي سبز، سرخ، زرد، طلايي، صورتي، سبز و سفيد در بافت ها وسعت نظر هنرمندان را به ماهيت و تاثير رنگها نشان مي دهد. زيبايي، ظرافت و رنگ آميزي عالي منسوجات عصر ساساني نه تنها در آن روزگار در شرق و غرب مشتاقان فرلوان داشت، بلکه بافندگان و طراحان سرزمين هاي مختلف به تقليد طرح و نقش پارچه ها مي پرداختند. اين تقليد تنها به دوره ساساني و اوايل دوره اسلامي محدود نشد، بلکه در طول دوران اسلامي خاصه در دوره هاي ساماني، آل بويه، سلجوقي و صفوي نيز تداوم يافت.

بيان مسئله:
بافتن و دوختن تن پوش از جمله نيازهاي نخستين بشر بوده است ولي اين که در چه زماني تن پوش گياهي و سود جستن از پوست نباتات و حيوانات براي پوشش بدن به صورت تن وپش پارچه اي در آمده و بشر به فراگرفتن فن بافندگي شده است به درستي روشن نيست.
گونه هاي لباس مادها، هخامنشيان و ساسانيان که در نقش هاي تخت جمشيد و کرانه هاي ديگر ديده شده، اين گفتار آشکار مي گردد که صنعت پارچه بافي در ايران باستان راه هاي يپشرفت خود را مي پيموده به گونه اي که اندک اندک به گوناگوني رنگ ها و گونه هاي بافت پارچه افزوده شده.
در روزگار ساسانيان صنعت پارچه بافي در زمينه ساخت پارچه هاي زربغت و قلابدوزي بايد ژه هاي بسيار خوب و شايان نگرش، پيشرفت بسياري نمود. در واقع اين تحقيق نقش طبقات اجتماعي و به طبع مشاغل و وظايف وابسته به آن ها را در شکل دهي به پوشاک،چنان که لباس جنگجويان، درباريان، روحانيان و پيشه وران از شرايط خاص وضع طبقاتي آنها تأثير مي گرفته است را نشان مي دهد.

جهت مطالعه ادامه ، لطفا فایل ضمیمه را دانلود فرمائید. لطفا پس از دانلود و یا مطالعه این مطلب یک فاتحه رفتگان مرا میهمان نمایید . . .


فایل‌(های) پیوست شده
.zip  Lebas.zip (اندازه: 92.31 KB / تعداد دفعات دریافت: 50)

طراحی وبسایت واکنشگرا اصفهان
برنامه نویسی اصفهان
پروژه های پایگاه داده و نمودار ER
دانلود پروژه کارآفرینی
کلید سازی سیار اصفهان
09131253620
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان