ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی هنر موسیقی کلاسیک
01-08-2018, 08:24 PM
ارسال: #1
بررسی هنر موسیقی کلاسیک
تمبر سازها
تمبر يا لحن سازها متفاوت است، و نوازنده ماهر قادر است وارياسيون هاي بيشتري در كيفيت صوت پديد آورد. بعضي از اصوات محتواي عاطفي يا توصيفي خاص خود را دارند. فلوت صداي پرندگان يا جريان آبشارها را در مي آورد. با اكسيلوفون صداي استخوان اسكلت ها را در مي‌آورند، و صداي گرم ويولنسل ما را به ياد رمانس مي اندازد.

چند نت با هم
شستي هاي پيانو طوري است كه مي توان به تعداد انگشت ها نت را همزمان به صدا درآورد. مي توان با يك دست آكوردهاي خوش صدا را نواخت و با دست ديگر فيگورهاي ملوديك پيچاپيچ به وجود آورد. ويولن و ويولنسل چهار زه دارند، و از اين رو، اين سازها هم مي توانند آكورد ايجاد كنند، و متخصصان سازهاي كوبه اي شستي دار، مانند اكسيلوفون و ماريمبا، مي‌توانند چهار نت را همزمان بنوازند (به هر دست دو ميله مي گيرند).
بيشتر سازهاي كوبه اي در هر آن روي يك نت تمركز دارند. سنج و مثلث صداي خاص خود را دارند. طبل باس و زنگ براي ايجاد صداهايي ديگر به كار مي آيند. سازهاي بادي و برنجي نيز در آن واحد فقط يك نت مي زنند، اما باز هم تكنولوژي به كمك آمده است و طريقة انگشت گذاري خاصي روي مولتيفونيك به كار مي رود كه مي تواند دو صدا در آن واحد توليد كند.
سينتيسايزر به تعدادي كه برنامه دهنده مقرر كند همزمان صوت توليد مي كند، اما بعيد به نظر مي رسد كه به اين زودي ها جاي اركستري مانند اركستر فيلارمونيك لوس آنجلس يا اركستر سنفوني بُستن را بگيرد.

رنگين كمان
همان طور كه هر ساز صد اي خاص خود را دارد، تركيب سازها نيز رنگ هاي خاصي دارد كه آهنگ ساز در نظر دارد و رهبر اركستر اجرا مي كند. اضافه كردن يك ترومپت به مجموعة سازهاي زهي نوعي بافت صوتي پديد مي آورد كه بسيار متفاوت است با حالتي كه همان ترومپت وارد مجموعه اي از سازهاي برنجي و بادي شود. وقتي رهبر اركستر به كنترباس ها علامت مي دهد كه با قدرت بيشتري بنوازند، در واقع دارد صداي اركستر را متعادل مي كند، تا مطمئن شود كه سرشت صوتي قطعه با تعادل كامل ارائه مي گردد.

كنترل حجم
مقدار صدايي كه هر ساز مي تواند ايجاد كند، هم تابع ساختمان آن ساز است و هم تابع مهارت نوازنده در استفاده از طيف صوت آن ساز. به طور كلي، هر چه محكم تر زه را بفشاريد، شستي را فشار دهيد، يا در لوله بدميد، صدا بلندتر خواهد بود؛ اما وسايلي نيز در دست است كه با آن‌ها مي توان مقدار صداي ساز را كم كرد: صدا خفه كن هايي كه در ترومپت ها يا توباها به كار مي‌روند، يا در ويولن ها و يولاها كنار زه نصب مي شوند، همين وظيفه را به عهده دارند. حتي پيانيست هم «پدال چپ» دارد تا همين كار را انجام دهد.

زير و بم
همان طور كه بيشتر ما به آساني هر رنگ را از رنگ ديگر تشخيص مي دهيم، عده اي نيز هر نتي را كه نواخته يا خوانده مي شود تشخيص مي دهند و زير و بمي آن را نيز مي فهمند. فركانس ارتعاش هاي هر نت زير و بمي آن را مشخص مي كند. در اركستر، زيرترين صداها را ويولن ها ايجاد مي كنند، بم ترين صداها را كنترباس ها. پيكولو زيرترين صدا را در ميان سازهاي بادي چوبي دارد، باسون (يا كنترباسون) بم ترين صدا را. در ميان سازهاي برنجي، ترومپت از همه زيرتر، و توبا از همه بم تر است. پيانو، با 88 نت و بيش از هفت اوكتاو، از زيرترين تا بم ترين را دارد.

چهار قسمت اركستر
با رواج سازهاي الكترونيكي در قرن بيستم مي توان گفت كه در اركستر بيش از چهار گروه ساز داريم. واقعاً سازهاي شستي دار را در چه گروهي بايد قرار داد؟ آيا پيانو ساز كوبه اي است يا زهي يا هر دو؟
در عين حال مي توان گفت كه فقط سه گروه ساز داريم، زيرا فق سه طريقة غيرآوازي براي توليد صوت وجود دارد: يا زهي به ارتعاش در مي آيد (ويولن يا هارپ)، يا هوا درون لوله اي دميده مي شود (فلوت يا ترومپت) يا جسم صلبي به ارتعاش مي افتد (اكسيلوفون يا طبل). با اين حال، براي پيچيده نشدن بحث، بهتر است به تقسيم بندي اولية اركستر وفادار بمانيم: سازهاي زهي، سازهاي بادي، سازهاي برنجي، و سازهاي كوبه اي.

سازهاي زهي
آن زمان كه سالن هاي كنسرت محل رقص و آواز درباريان بودند و غير نجيب زادگان به آن‌ها راه نداشتند، سازهاي زهي سازهاي اصلي بودند. اصولاً سازهاي زهي سازهايي با صداي نرم‌تر از بقيه هستند، و به همين علت تعداد زيادي از سازهاي زهي در هر اركستر وجود دارد كه سمت راست اركستر مستقر مي شوند. چون آهنگ سازان چهار خط همزمان براي سازهاي زهي مي نويسند (و به همين جهت آن همه كوارتت زهي ساخته اند)، ويولن ها به ويولن اول و ويولن دوم تقسيم مي شوند، و ويولن اول ها معمولاً قسمت هاي دشوارتر را به عهده دارند. ويولاها كمي بزرگ تر و بم ترند، در وسط هستند، و ويولنسل ها و كنترباس ها بم ترين صدا را در ميان سازهاي زهي ايجاد مي كنند.
با لفظ «ساز زهي» به ياد ويولن يا ويولنسل و آرشه هاي آن ها مي افتيم، اما سازهايي غير آرشه اي هم جزو سازهاي زهي هستند. گيتار، ماندولين و لوت (يا عود) نيزگاهي در اركسترهاي سنفوني حضور دارند، و يك عضو هميشگي اركستر هم «زهي ترين ساز» يعني هارپ (يا چنگ) است كه 47 زه و هفت پدال براي زير و بمي دارد!

سازهاي بادي
بيشتر سازهاي بادي امروزه فلزي اند، اما قبلاً چوبي بودند؛ از اين رو، نام سازهاي چوبي نيز روي آن ها مانده است. سه نوع ساز بادي داريم، سازهايي كه از يك سوراخ در آن ها مي دمند، مانند فلوت و پيكولو؛ سازهايي كه از دهني در آن ها مي دمند و زبانة مرتعش دارد، مانند كلارينت؛ سازهايي كه از ميان دو زبانة به هم چسبيده در آن ها مي دمند، مانند اوبوا و باسون. سازهاي دستة آخر را دو زبانه اي مي خوانند. زبانه يك نوار حلبي يا فلزي مرتعش است كه ستون هوا را درون ساز به ارتعاش در مي آورد. زبانه ممكن است آزادانه ارتعاش كند، مانند هارمونيكا؛ يا عليه يك سطح محكم، مانند كلارينت كه در آن زبانه به دهني بسته مي شود؛ يا عليه يك زبانة ديگر، مانند اوبوا يا باسون.

سازهاي برنجي
سازهاي برنجي ساختمان پا برجاتري داشته اند. در قرون وسطي، آن ها را از فلز مي‌ساختند، امروزه هم از فلز مي سازند، هر چند كه از آلياژهاي مختلف استفاده مي كنند تا هم صدا را بهتر كنند و هم هزينه را كاهش دهند. سازهاي برنجي كلاً حال و هواي نظامي دارند. در زمان قديم، ترومپت ساز بلند و بزرگي بود (تبتي ها هنوز از نوعي ترومپت استفاده مي‌كنند كه 16 فوت طول دارد)، اما سرانجام دريافتند كه اگر قسمتي از لوله را به شكل s درآورند حمل و نقل آن ساده تر است. بعداً پيچ هايي نيز اضافه كردند.

دانلود ادامه مقاله در فایل ضمیمه قابل مشاهده می باشد . . . لطفا پس از دانلود یا مطالعه ، با فاتحه ای رفتگان مرا میهمان کنید . . .


فایل‌(های) پیوست شده
.zip  Mosigi_Kelasik.zip (اندازه: 138.01 KB / تعداد دفعات دریافت: 48)

طراحی وبسایت واکنشگرا اصفهان
برنامه نویسی اصفهان
پروژه های پایگاه داده و نمودار ER
دانلود پروژه کارآفرینی
کلید سازی سیار اصفهان
09131253620
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان