ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اهمیت هنر ایرانی
01-07-2018, 10:43 PM (آخرین ویرایش در این ارسال: 01-07-2018 11:31 PM، توسط azam.)
ارسال: #1
اهمیت هنر ایرانی
اهمیت و کیفیت هنر ایرانی
هنر ایران یکی از مهمترین پدیده‌های تاریخی است. هنر، گویی اساسی‌ترین و مشخص‌ترین مشغله مردم ایران زمین بوده است و گزارشی بیانگر زندگی ایشان و ارزشمندترین سهام‌گذاری ایشان در تمدن جهان. تاریخ هنر مردم ایران، بر بسیاری از مسائل فرهنگ بشر روشنی می‌بخشد. هنر، این عنصر اصلی تمدن ایران ـ نخستین تمدن جهان ـ که بیش از شش هزار سال پیش در فلات ایران پدیدار شد و در همه اعصار، نقش حیاتی را بر عهده گرفت، همیشه خصوصیات بارز فردی خود را حفظ کرده است. این عنصر که از نخستین ایام به مراحل عالی رسید، شاهکارهایی بی‌شماری را در رشته‌های مختلف عرضه کرده است ـ شاهکارهایی که با وجود تنوع، از نظر پویایی سبک، وحدتی دارد.
نبوغ مردم ایران به ویژه در هنرهایی که تزئینی نامیده می‌شود ـ یعنی ایرانیان، در این رشته از هنرهای به چنان مهارتی رسیدند که طی تاریخ طولانی فرهنگ‌شان، به ندرت بر آن خدشه‌ای وارد آمده است. این ذوق، در تمام آفرینش‌های هنری ایرانیان نمودار است. حتی می‌توان گفت که تفکر ایرانیان نیز تفکری تزئینی بوده، چرا که در شعر و موسیقی ایشان هم همان اصل دقت، وضوح، طرح و وزن رعایت شده است.
مفهوم هنر ایرانی، زمانی به دقت مشخص می‌شود که آن را نماینده این نظر و عقیده بشناسیم که: قصد نخستین هنر، تزئین است و نه شبیه‌سازی و این اصلی است که به تقریب در هنر سراسر آسیا از آن پیروی می‌شود، و در برخی دوره‌ها اروپائیان نیز با آن آشنایی داشته‌اند ـ به ویژه در دوره‌هایی که اروپا رابطه نزدیک با شرق داشته و بالعکس، شبیه‌سازی نیز گهگاه در آسیا مدنظر هنرآفرین بوده، لکن بطور کلی این دو نظر متباین هستند و بنیاد هر یک در دیدهای مختلف از واقعیت و رابطه انسان با آن، استوار است. معهذا این دو نظر، نافی یکدیگر نیستند زیرا که در بهترین نمونه‌های هنری، مجموع این دو، مدنظر بوده است ـ گواینکه بنابر روحیه خاص هر فرهنگی، نسبت آمیزش این دو، متفاوت است. در ایران، تزئین خیلی به ندرت جای خود را به شبیه‌سازی سپرده است.
ایرانیان، تقریبا در تمام ادوار، این عشق به تزئین را حفظ کرده‌اند و با مهارت کامل و ابداع فراوان هنر خود را جلوه بخشیده‌اند. قدیمی‌ترین سفال‌های رنگی ایران ـ اینکه وسایل و ابزارهای کار، در طی قرن‌ها، تکامل یافت ـ هرگز در برابر خود رقیبی ندید ـ سفال‌های بسیار قدیم ایران به حد شکنندگی نازک، ظریف و یکدست است و روی آنها را نقش‌هایی بی‌نهایت بدیع و مناسب پوشانده است. قدیمی‌ترین کاشی‌های جهان ـ ساخته شده در ایران ـ هنوز هم زیباترین نمونه کاشی است، و گرچه پس از هخامنشیان و در دوره ساسانیات در هنر سفالگری فتوری افتاد؛ اما در سده‌های بعد، باز شکفت. در قرون وسطای ایران کاشی‌سازی از نظر گویایی شکل، زیبایی و تنوع رنگ، سرشاری و جذابیت و تناسب تزئینات، از نو به حد کمال رسید.
صنایع دستی دیگر نیز از همین ویژگی‌ها برخودار بوده است؛ چنان که هنر قالی‌بافی تا حد امکان پیشرفت کرد و ریسندگی و پارچه‌بافی به حدی از مرغوبیت رسید که کالای ایران، با بافته‌های هر کشور دیگر رقابت می‌کرد. به علاوه، ایرانیان استعداد را در هنرهای دیگر ـ و حتی صنایع ـ نشان داده‌اند. هر چه می‌ساختند و به کار می‌برند، جلوه‌ای زیبایی تزئینی می‌یافت: باغ، نوشته، اسلحه، لباس و اثاث خانه. و برای ساختن اینها همان قدر نیرو و شور به کار می‌بردند که برای آن دسته از هنرها که اصلی نامیده می‌شوند. خلاصه اینکه هر جا چیزی یافت می‌شد که می‌توانست زیبا شود و یا رنگی بود که به کار گرفته شود و یا شیئی که می‌توانست نقش پذیرد، ایرانیان تخیل و ذوق خود را در آن به کار می‌گرفتند.

طراحی وبسایت واکنشگرا اصفهان
برنامه نویسی اصفهان
پروژه های پایگاه داده و نمودار ER
دانلود پروژه کارآفرینی
کلید سازی سیار اصفهان
09131253620
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
01-07-2018, 11:32 PM
ارسال: #2
RE: اهمیت هنر ایرانی
خصوصیات اجتماعی و سنتی هنر ایران
عواملی که باعث می‌شده هنر ایران در تمام طول تاریخی‌اش، سنتی باشد از موقعیت‌ اجتماعی شخص هنرمند می‌کاسته به طوری که کمتر هنرمند ایرانی مثل همکاران غربی خود مورد تحسین و یا تقبیح زیاد قرار می‌گرفته. از آنجا که برای ابداع و نوآوری ارزشی قائل نبودند گذشته از نام معدودی از هنرمندان بزرگ چون: حسن نقره کار که نامش با افتخار فراوان در کنار نام آلب ارسلان سلجوقی قرار گرفته، ابن عربشاه، که رنگ‌آمیزی پرجلال محراب‌ها کار اوست و جسورانه در مقدس‌ترین مکان مسجد امضا کرده است. میرعلی، خطاط برجسته و قوام‌الدین نابعه معماری، بهزاد، خزانه‌دار ایران در زمان شاه اسمعیل و غیاث، استاد و اغلب آثار فراوانی که طی قرن‌ها به وجود آمده، بی‌نام ماده است.
هنرمند ایرانی متواضع بوده و در ابداع، کوشش آگاهانه‌ای نداشته است. خودپسندی آشکارانه هنرمندان غرب و ستایش یا مداهنه مردم که به آتش غرور و خودبینی‌شان دامن می‌زده ـ و گمان بیهوده اینکه در ورای حیات برخوردارند، و از مردم جدا هستند و بنابراین خودمختار ـ ایرانیان با فرهنگ را در هر دوره ـ جز در سال‌های اخیر ـ به تعجب می‌انداخته است.
هنرمند ایرانی به طور کلی پیش کسوتان را محترم می‌داشته و همین قدر راضی بوده که شیوه‌های آنان را تا حد امکان دوام بخشید و اگر می‌توانسته مختصر تحول و پیشرفتی در این شیوه‌ها ایجاد کند، خوشوقت می‌شده است. او خود را با جامعه‌اش یکی می‌دانسته، گوشه‌گیری و عزلت، که برای زاهد و مرتاض مجاز بوده، برای هنرمند بیجا و احمقانه می‌‌نموده، و تعهدات او در قبال کار و پیش‌کسوتانش به اندازه تعهداتش در قبال حامیان خود، الزام‌آور بوده است. این گمنامی و فروتنی، این خصوصیات اجتماعی و سنتی، عاملی بسیار مهم و سرچشمه خصوصیات ممتاز هنر ایران است. معهذا همین سنت پرستی که هنرمندان بی‌شماری را به گمنامی می‌کشانده موجب جلوه بیشتر نوابع معدود ـ از لحاظ شخص هنرمند و مهمتر از آن از لحاظ سهم او در اشاعه معنویت ملی ـ می‌شده است.

تأثیر مذهب
مذهب مستقر، تقریبا همیشه مانع تغییر بوده است چرا که فرمان ایزدی بایستی از دستخوش بی‌ثباتی بشر حفظ گردد. اصول مذهبی و احکام الهی را فقط به بهای تضعیف قدرت نفوذ آن، می‌توان تغییر داد. این اصول، که در مورد مذاهب در همه جا مصداق دارد، در ایران نیز صادق بوده است. ابتدا هنر وسیله اشاعه افکاری به صورت اعم مذهبی، و بالاخص جادویی و کارآمد بوده است. از هنر انتظار می‌رفت ضوابطی فراهم سازد که دست به دست و یا سینه به سینه منتقل گردد تا در اقدامات و تجربیات عمده و یا در لحظات روبرو شدن با خطر که زندگی انسان بدوی انباشته از آن بوده، به کار آید. هدف هنرهای دوران اولیه، تقویت کوشش‌هایی بوده است که انسان را، در شرایط سخت زندگی بدوی، زنده نگه می‌داشته و او را در مقابل دشمنان طبیعی بی‌شمار خود حفظ می‌کرده و موجب آشتی او با نیروهای آسمانی که گاه مفید و گاه مخرب بوده‌اند، می‌شده است. چنین هنری را که ضامن حیات است، نمی‌توان به آسانی دستخوش تغییر و تحول کرد.
ایرانیان در زمان ساسانیان مذهب قدیم را احیاء کرده بودند و عقاید دیرین و حتی تکرار عینی مناسک گذشته را عزیز می‌داشتند. دین جدید اسلام، اگرچه انقلابی می‌نمود اما چون وحی نازل بود، تغییر نمی‌پذیرفت و فقط قابل تفسیر بود. وقتی اسلام، به صورت مذهب رسمی درآمد و بسیاری از وظایف دولت را بر عهده گرفت و با زندگی روزمره به نحوی درآمیخت که هیچگاه در غرب دیده نشده، به تمام شئون زندگی و فرهنگ تسلط یافت.
اگر الهیات اسلام ـ در تسنن و در تشیع ـ در ایران بیش از دیگر ممالک از تعصب برکنار ماند و پذیرش آسان‌تری یافت به آن دلیل بود که ایرانیان باعث حفظ سنن شده است و گرچه ایران در برابر طوفان حمله عرب خم شد، ولی ریشه‌هایش را در فرهنگ باستانی خود محفوظ داشت.
از بخش فایلهای ضمیمه می توانید فایل اصلی را دانلود فرمائید . . .


فایل‌(های) پیوست شده
.doc  Honare_Irani.doc (اندازه: 75 KB / تعداد دفعات دریافت: 1)

طراحی وبسایت واکنشگرا اصفهان
برنامه نویسی اصفهان
پروژه های پایگاه داده و نمودار ER
دانلود پروژه کارآفرینی
کلید سازی سیار اصفهان
09131253620
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان